Awesome Westcoast - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van LauraZuiderwijk - WaarBenJij.nu Awesome Westcoast - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van LauraZuiderwijk - WaarBenJij.nu

Awesome Westcoast

Blijf op de hoogte en volg

28 September 2015 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

De eerste twee dagen in Nieuw Zeeland heb ik Christchurch enigszins kunnen verkennen. Na wat rondgehangen te hebben op Cathedral square, waar de schade van de aardbeving van vier jaar geleden nog schokkend zichtbaar is, liep ik door naar de botanische tuinen. Een heerlijke plek voor een koffietje in het zonnetje en een wandeling. S middags heb ik wat geshopt in een van de nieuw shoppingmalls op Riccarton road. En een bezoekje genomen aan het Canterburry Museum, waar ik een deel van de locals heb ontmoet; spinnen, pinguïns, albatrossen en natuurlijk de Kiwi bird. Aan het einde van de dag was ik redelijk klaar, vooral mn benen omdat alles in Christchurch vrij ver uit elkaar ligt. En er nog altijd een hoop bouwplaatsen zijn, waardoor doorgaande wegen afgesloten zijn. Mijn tweede dag besteedde ik rond Mount Cavendish. Een halfuurtje uit het centrum is er een gondel die je de berg opneemt, waarna je aan de andere kant kan afdalen richting Lyttelton. S Avonds at ik mijn laatste niet-hostellife avondmaaltijd op Victoria street. Dinsdagochtend nam ik een bus terug naar de luchthaven waar ik opgehaald werd door mijn eerste Stray driver Skins en mijn mede reizigers ontmoette. Alle Stray drivers hebben een bijnaam die op een bepaalde ervaring/gebeurtenis/gênante situatie is gebaseerd. En hier gaan dan ook weer verschillende theorieën en verhalen over, ik zal jullie de details besparen..

We vertrokken vanaf de luchthaven in Christchurch naar Kaikoura. Vanaf het begin heb ik echt mijn ogen uitgekeken, wat een indrukwekkende omgeving. We begaven ons op de coastal road (SH1) langs fantastisch ruige kustlijnen en seal kolonies. Bij een van de kolonies waar we een stop maakten, lag er een pup in een pooltje heerlijk te badderen en te spelen. Aangekomen bij The Lazy Shag, hadden we prachtig uitzicht over de five mountains vanuit ons kamertje. De volgende dag ging ik op een fish trip. We voeren uit, als eerste checkten we de eerste Crayfish fuiken. De naam Kaikoura komt van Kai (food) en Koura (crayfish). Een stukje verder gooiden we onze hengels uit, genoeg bijtgrage visjes! Ik hoefde echt maar een tel te wachten of de volgende Perch had zich vastgebeten aan mijn aas. Een aantal van de gasten die mee vissen waren vingen nog wat blue cod. Een erg duur visje op de lokale markt. En ik ving nog een dog fish (een kleine haai soort). De vissen werden overigens aan boord gefileerd door een oude fisherman. De albatrossen waren erg blij met de karkassen die overbleven. Op de terugweg haalden we nog wat crayfish binnen. Toen we aan wal kwamen, stonden er twee fishery officers klaar om onze vangst te checken. De grootte, het geslacht en de hoeveelheid crayfish wordt streng gecontroleerd. Zodat er geen vrouwelijke crayfish met eitjes worden gevangen en de te kleine netjes worden teruggegooid. Dus ik had mijn zelf gevangen Perch voor lunch en werd s avonds uitgenodigd voor gerookte blue cod, crayfish en een glaasje wijn met de fishermen. Ik besloot de volgende dag Joaline te vergezellen tijdens het zwemmen met dolfijnen. Kaikoura schijnt de beste plek te zijn om te zwemmen met wilde dolfijnen (Dusky dolphins). Na onszelf in een volledig wetsuit te hebben gehesen inclusief schoenen en muts, waren we binnen een halfuurtje bij de groep van zo'n 150 dusky dolphins. Uiteindelijk zijn we vier keer met ze het water in geweest. Er werd ons verteld enige afstand te houden en gekke geluidjes te maken door je snorkel, hierdoor kwamen ze zelf echt heel dichtbij uit nieuwsgierigheid. S avonds arriveerde de volgende bus, Lantarn met zijn loveshag. Met deze groep reden we van Kaikoura naar Picton, waar het grootste deel inclusief driver de ferry naar het Noordereiland nam. Na een klein wandelingetje rond de prachtige Marlborough sounds, verbleven we een nacht in The Villa. Waar ik meteen wat informatie heb verzameld over de Queen Charlotte track, zodat ik deze eind van de maand kan gaan lopen, voordat ik zuid verlaat voor noord. De volgende dag vertrokken we richting Marahau, aan de voet van het Abel Tasman national park. Na een kleine wijnproeverij en een boodschappen stop, kwamen we redelijk laat aan in Marahau. Joaline en ik wilden de volgende dag starten met onze twee-daagse track door Abel Tasman, aangezien de weersvoorspellingen er goed uitzagen. We huurden een slaapzak bij de receptie en lieten ons 's ochtends door een watertaxi afzetten bij Awaroa. Vanwege hooggetij redden we het niet om een stop verder te nemen (Totaranui), Totaranui-Awaroa was alleen mogelijk tijdens laaggetij. De eerste dag liepen we over fantastische golden beaches, wiebelige bruggetje met fantastische watervallen en uitzichten en bospaadjes tot aan Bark Bay hut. Als voorbereide wandelaars hadden we natuurlijk niks bij ons om een vuurtje te maken, terwijl er wel een openhaard was en het vrij snel ijzig koud werd in de hut. Gelukkig kwam ranger Phil ons redden met een splash bezine. We overnachtten met Clara en Dominique van de Stray bus, vier Duitse gasten en nog een Frans-Australisch koppel. De volgende dag stond er een 7-uur durende wandeling op het schema terug naar Marahau. Met de uitdaging om de low tide track te doen, zonder natte voeten terwijl het hoogtij al incoming was. We waren halverwege toen we toch echt een te groot stroompje moesten oversteken. Na natte voeten gehaald te hebben pikten we onderweg nog een Canadees op die in zijn eentje wandelde. En liepen we over een stuk vlakker pad dan de dag ervoor terug naar "huis". Waar we na totaal bijna 40km een verdiende douche namen en ons bedje inkropen. De volgende dag was er slecht weer voorspeld, nu zijn de weersvoorspellingen in nieuw zeeland niet heel betrouwbaar, want het bleek een prachtige dag te worden. Dus ik besloot om na meer dan tien jaar weer op een paard te klimmen. Super leuk ritje op Mac over het strand, door het water en door een smal bospaadje. Bryan, de eigenaar, liet ons na deze twee uur ook nog even op z'n Clydesdales rondrijden. Wat mij behoorlijk wat pijn in mijn benen veroorzaakten de volgende dag, want ze waren huge! Zoals beloofd hadden we de volgende dag de hele dag regen.. Dus een lekker dagje niksen. De dag erna werden we door Weeman, ja hij is echt een lilliputter, naar Westport gereden. Na wat kleine uitstapjes, zoals een seal kolonie, kwamen we eind van de middag aan in Westport. Ik en de Duitse Phil huurden een surfboard en na een halfuur met die boarden door Westport gelopen te hebben, vonden we het juiste strand. Het was het allemaal waard, de zon ging onder in de zee, roze bergen op de achtergrond en fantastische golven. Na een flinke maaltijd, die Joaline ondertussen voor me had klaargemaakt, en een kleine tafeltennis competitie, was het bedtijd. De volgende dag stond een lange rit richting Franz Josef op de planning. Tijdens de rit stopten we bij de Pancake rocks in Punakaika en haalden we het lekkerste ijsje ever in Hokatika. Franz Josef is all about the glacier. Ice-explorer it is! De volgende ochtend werden we met een helikopter de gletsjer op gebracht, waar we zo'n drie uur op de gletsjer rondwandelde met onze favoriete guide Nathan. Het ticket gaf ons ook toegang tot de hotpools, waar we de rest van de middag doorbrachten. Het was de laatste avond met deze groep, aangezien Joaline en ik twee dagen langer in Franz Josef blijven. Vanmorgen hebben we echt afscheid genomen van de hele groep inclusief Weeman. En hebben we nog een ritje te paard gemaakt door de vallei met de glacier en de invliegende helikopters op de achtergrond.

Als het morgen mooi weer is ga ik maar is uit een vliegtuig springen, aangezien dit de op een na most scenic skydive in de wereld is, met op nummer 1 de Mount Everest (zo'n 20.000 dollar). Dus ik verveel me voorlopig nog niet ;)

I did it!!
It was AWESOME, AMAZING!! What a view! Geen woorden voor, wat een bizarre ervaring.
Wifi in Nieuw Zeeland is niet echt wat we gewend zijn dus het lukte me gister niet om mijn blog te uploaden.. Vandaar deze laatste update ;) Morgen verder naar Wanaka.

See yaa xx Laura

Filmpjes:
Zwemmen met dolfijnen
http://www.youtube.com/watch?v=SO_uxOhDMxg&sns=em

Abel Tasman coastal track
https://www.youtube.com/watch?v=vXSgXAhieGI&feature=youtu.be

Ice explorer
https://youtu.be/SvUOWWeRJaM

Horse trek Franz Josef
https://youtu.be/VPwIMfiKIrI

Joaline thank you so much!!

  • 28 September 2015 - 12:16

    Mathijs Zandee:

    Yesss Cool hoor Laura! Die Rush die je krijgt op het moment dat je uit het vliegtuig springt....zal heel lang bij je blijven! Leuk ook om die foto's te zien op de plekken waar wij ook zijn geweest. Zo te horen geniet je to the max. Have fun xxx Mathijs en Marijn

  • 28 September 2015 - 13:20

    A.Paulusma:

    Laura ,als ik dit reisverslag lees ,is het volop genieten ,dus na terugkeer
    onmiddellijk aanmelden voor de opleiding op de KMA.
    Geniet van je grensverleggende vakantie en veel groeten
    Andre

  • 06 Oktober 2015 - 14:15

    Frans Van Heiningen:

    Hoi Laura,

    Dank voor je boeiende en informatieve verslagen.
    Volgens mij heb je op deze reis al meer beleeft dan ik in mijn hele leven.......

    Groetjes van Frans

  • 06 Oktober 2015 - 14:20

    Frans Van Heiningen:

    En spellen kan ik ook al niet meer! Beleefd toch maar met een d.
    Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Franz Josef

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2016

Surprising Sri Lanka

07 Januari 2016

A typical asia story

24 December 2015

Same same.. But waayy different

04 December 2015

Sweet As New Zealand!

21 November 2015

We did it!

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 544
Totaal aantal bezoekers 10383

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: