Ubud & Nusa Penida - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van LauraZuiderwijk - WaarBenJij.nu Ubud & Nusa Penida - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van LauraZuiderwijk - WaarBenJij.nu

Ubud & Nusa Penida

Blijf op de hoogte en volg

29 Augustus 2015 | Indonesië, Sanur

Hier is dan mijn eerste echte reisverslag. Mijn kleine avontuur begon met een soepele heenreis, zonder enige vertraging kwam ik zondag 16 augustus aan op Denpasar International Airport, Bali. Daar stond mijn eerste uitdaging al op mij te wachten. Ik zou worden opgehaald door Green Lion (de organisator van het Turtle Conservation Project). Op dit vrij kleine vliegveld stonden echter honderden mannetjes met bordjes waarop namen van touroperators en personen stonden. Na drie keer heen en weer te zijn gelopen, kwam ik erachter dat er nog tientallen achter de tax free shop stonden en daar stond mijn naam gelukkig tussen. Met een aantal vertrokken we uiteindelijk in een vrij gammel busje richting Ubud. Tijdens dit ritje kwam ik tot de conclusie dat er vrijwel geen verkeersregels zijn, ieder gaat z'n eigen weg of dit nou midden op de weg is of tegen het verkeer in. Zoals de chauffeur zei: "als iedereen zich er aan houdt werken geen regels beter dan regels die niet worden nageleefd". Daarnaast wordt alles getransporteerd op de scooter of een open wagen, na een scooter met 4 personen en een behoorlijke hoeveelheid palmbladeren en een wagen met drie enorme varkens erop te zien wegrijden, verbaasde mij niks meer.

Eenmaal aangekomen bij Mama's, mijn thuis voor de komende week, was het dinner time. Gezamenlijk met mijn 5 kamergenootjes aten we gezellig uit onze plastic 4-vaks maaltijdbox. En na wat te hebben rondgedwaald op mainstreet gingen de lampjes toch echt uit. De volgende dag stonden Ubud temple en Monkey street op het programma. Hartstikke leuk hoor die apen, maar ze zijn hondsbrutaal en pakken alles wat ze pakken kunnen. Dus na wat kiekjes gemaakt te hebben, met mijn fototoestel heel stevig in mijn hand, was ik er wel klaar mee. 'S avonds konden we wel wat ontspanning gebruiken dus gingen we naar de Yogabarn voor een lesje Yin Yoga. Een prachtige plek, waar een deel van de film Eat, Pray, Love met Julia Roberts is opgenomen. Woensdagochtend was het tijd voor een cooking class van Ayu, onze guide deze week. Springrolls en een fris drankje met dragon fruit en meloen stonden op het menu. 'S middags leerden we onze eerste woordjes Bahasa, die ik nu alweer lang en breed vergeten ben natuurlijk haha. En 's avonds bezochten we een traditionele fire dance, wat een bizar spektakel was en waarvan ik het verhaal totaal niet volgde.. Daarna direct naar bed want om 1.30 ging de wekker, zodat we om 2 uur richting mount Batur konden vertrekken. Na een twee uur lange bergbeklimming bereikten we de top van deze 1717 meter hoge berg, met een prachtige zonsopgang en een uitzicht dat reikte tot Lombok. De beklimming was best zwaar, de afdaling was echter gevaarlijker, voornamelijk voor de Chinezen onder ons. Die heb ik aardig wat uitglijders zien maken. Na deze eerste training voor Nieuw Zeeland, reden we op de terugweg langs een koffie proeverij waar we Luwak koffie konden proeven. Wat voornamelijk erg sterke koffie was en peperduur in de shop die bij de proeverij hoorde. Door deze trip misten we de language class van deze ochtend. 'S middags maakten we het goed met Ayu door een prachtige flower offering te maken die we vrijdag bij de Holy Water Temple konden offeren. Donderdag bezochten we een rice terrace, deze voldeden helaas niet helemaal aan m'n verwachtingen. Het was vrij klein en niet te vergelijken met de plaatjes op internet van prachtige terraces met werkende mannen met strohoeden. Dus bestelden we een jonge kokosnoot in een cute cafeetje middenin dit zogenaamde Rice terrace en vertelde Ayu ons wat sappige en angstaanjagende verhalen over vrijwiligers met dengue fever, rabiës en scooter ongelukken. 'S middags konden we onze creatieve geest de vrije loop laten bij een painting class. Vrijdag was onze laatste dag in Ubud, we bezochten de Holy Water Temple waar we de flower offering brachten en waar ik m'n zonden eraf heb gewassen. Ik weet alleen niet of dat laatste helemaal goed is gegaan, omdat ik ook onder een van de water stralen door ben gelopen, waarna Ayu heel driftig haar hoofd schudde en de rest vertelde deze niet te nemen. Terug van de Water Temple kregen we een zeer beknopte uitleg over hoe komende week op Nusa Penida er voor ons uit zou gaan zien. Hierna vertrok ik met m'n Ubud roomies naar Sanur om daar het weekend aan het strand te spenderen!

Zondag om 16 uur vertrok voor vier van ons de boot van Sanur naar Turtle Island, Nusa Penida. Het huis en de kamers waren simpel, maar prima. Ik had het primitiever verwacht.. Een aantal Chinezen en Amerikanen in de groep hadden blijkbaar een 5-sterren hotel verwacht, zij waren binnen het uur vertrokken naar het enige hotel op het eiland, wat nogal disrespectvol was naar de mensen hier. Waardoor Putu (een van de coördinatoren) zich vele malen verontschuldigde voor de kleine kamers en de ontstane chaos. Tijdens zonsondergang maakten we een strandwandeling, waarbij we letterlijk niemand tegen kwamen behalve een hele roedel honden. Het eten hier was stukken beter dan bij Mama's en de plasticboxen waren ook verdwenen. Ohja in dit huis waren geen stoelen dus we aten op de grond, daarnaast waren ook schoenen/slippers verboden. Dus m'n voeten kunnen ondertussen wel een pedicure gebruiken ;) Maandagochtend maakten we kennis met de schildpadden door ze tonijn te voeren en de hokken schoon te maken. 'S middags werden we naar de enige hoofdstraat van het eiland gebracht, waar alleen een ATM en een kleine supermarkt aanwezig was. We waren er inmiddels achter dat hier 's avonds werkelijk niks te doen is, dus schaamteloos om 21 uur naar bed met een boekje. Dinsdagochtend begonnen we met het schoonmaken van het strand, ze hebben hier nog nooit van waste management gehoord. Er is een heel leger voor nodig om enigszins zoden aan de dijk te kunnen zetten, maar hé elk handje helpt :) 'S middags bezochten we Crystal Bay, een prachtig klein strandje wat een natuurreservaat bleek te zijn waar je fantastisch kon snorkelen. Omdat we 's middags gechilled hadden was het aan ons de beurt om de schildpadden te voeren. S avonds deden we een drankje bij het duikerscafe, waar zich naast ons alleen Tsjechen bevonden. Dit ene drankje was helaas ook direct het laatste drankje omdat het café om 21 uur dicht ging. Woensdag begonnen we de dag met het verzamelen van zeewier, wat naast de dagelijkse porties tonijn een welkome snack is voor de schildpadden. Daarna was het aan ons de taak om een lesprogramma in elkaar te draaien om s middags de kinderen in een lokale school wat Engels bij te leren. Dit klonk best leuk, helaas was ons in elkaar gedraaide lesprogramma over de levenscyclus van een zeeschildpad iets te veel van het goede en eindigden we het uur met hoofd, schouders, knie en teen, een hoop geschreeuw en ik met een aantal kinderen op m'n rug hahah! Dat uur op de school was killing, dus namen we ons bordje mee naar het strand om daar ons diner te nuttigen en naar de (bewolkte) zonsondergang te kijken. Donderdagochtend turtle-time again!! S middags hebben we weer een poging gedaan om Nusa Penida een beetje schoner te krijgen. Hierna gingen we krabbetjes vangen, die dingen waren verrot snel en ondanks dat ze echt mini waren hadden ze scherpe scharen. Voor de schildpadden was het blijkbaar een feestmaal, want ze gingen er helemaal voor, erg leuk om te zien! 'S avonds was er een waar thank you-dinner georganiseerd bij een klein cafeetje aan het strand. We werden bedankt voor onze hulp en kregen de mogelijkheid om wat feedback te geven. Hierna werd het vuur ontstoken en werd er gitaar gespeeld en gezongen door Agus (een van de coördinatoren, en degene die de Conservation twee jaar geleden is begonnen). De volgende ochtend was het tijd om daadwerkelijk twee van de schildpadden vrij te laten. Het waren twee Hawksbill schildpadden, die altijd in dit conservaat hadden geleefd, maar nu groot en oud (zo'n 1 tot 1.5 jaar) genoeg waren om op eigen voeten te staan. Dit was onze laatste actie op Nusa Penida, na de release vertrok ik met twee van m'n Canadese roommates naar Nusa Ceningan, waar we een heerlijke dag hebben gehad in onze twilight bungalow en aan onze infinity pool.

Ik ben inmiddels terug in Sanur, waar ik mijn intrek heb genomen in een fantastische homestay. Maandag begint het volgende avontuur: SURFEN in Canggu!! Als ik de verhalen moet geloven gaat het zwaar worden, maar super veel in in!!

XXX from the Island of 1000 temples



  • 29 Augustus 2015 - 18:23

    Marja:

    Hoi liefie,
    Wat een onwijs leuk verslag. Ik hoop dat je genoeg tijd hebt om nog meer verslagen te schrijven.
    Kus, mam

  • 29 Augustus 2015 - 20:19

    Stephanie:

    Hoi Lau,
    Klinkt erg leuk en vol plezier!
    Veel succes met het surfen.
    Ik doe het je niet na.

    Steph

  • 30 Augustus 2015 - 10:04

    Rob:

    Hee laura
    Geweldig om te lezen wat je meemaakt, veel plezier en let op de haaien !
    Hoop snel weer wat van je te lezen "surfbabe"
    Kus, pa

  • 30 Augustus 2015 - 12:02

    Karin:

    Hoi Laura,

    Leuk wat je allemaal meemaakt, ik hoop veel ervan te mogen lezen.

    Groetjes Karin

  • 30 Augustus 2015 - 16:19

    Jan En Anna Maria Drijfhout:

    Geweldig reisverslag ,Bedankg en we kikken ui naar het volgende verslag.
    Groetjes Oma en Jan

  • 01 September 2015 - 08:11

    Mathijs Zandee:

    Hoi Laura,

    Klinkt heel goed allemaal! Vooral benieuwd naar je surfavonturen....denk dat je dat echt heel cool gaat vinden. Surfs up dudette...have fun.

    Liefs Mathijs & Marijn

  • 01 September 2015 - 09:15

    :

    Hi allemaal,

    Wat een leuke reacties! Vandaag eerste surfles, en de eerste paar seconden staand op een surfplank zijn een feit! Ik kan niet wachten tot morgen!!

    xxx

  • 06 September 2015 - 21:57

    Fifi Hees:

    Hoi Laura!
    Fantastisch om te lezen wat je allemaal aan de andere kant van de wereldbol meemaakt! Leuke foto's ook! Ik wacht alweer op je volgende avonturen! Grappig om je van dichtbij te volgen terwijl je toch zover weg bent!
    Liefs van Fifi en heel veel surfing fun gewenst!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Sanur

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2016

Surprising Sri Lanka

07 Januari 2016

A typical asia story

24 December 2015

Same same.. But waayy different

04 December 2015

Sweet As New Zealand!

21 November 2015

We did it!

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 929
Totaal aantal bezoekers 10407

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: